برای انتخاب یک سیستم مدیریت مشتریان مناسب، باید به ابعاد مختلف موضوع توجه کرد. این ابعاد شامل بودجه، ویژگیها، سهولت استفاده و هماهنگی با اهداف تجاری و اولویتهای شما هستند. پس از انتخاب CRM مناسب، این سیستم به شما کمک میکند تا دادهها را به خوبی مدیریت کنید و فرایند فروش را به سادگی انجام دهید.
ابتدا اهداف تجاری خود را لیست کنید، این گونه می توانید به ویژگیهای مهمی که CRM شما باید داشته باشد دست یابید:
برای انتخاب یک سیستم مدیریت مشتریان مناسب، باید ابتدا اهداف و الزامات کسبوکار را شناسایی کنید. برای رفع مشکلات و نیازهای تجاری، باید اهداف دو ساله خود را مرور کرده و بخشهایی که نیاز به تسهیل دارند را شناسایی کنید. بهتر است اهدافی که خاص، قابل اندازهگیری، قابل دسترسی، مرتبط و زمانبندی شدهاند را در نظر بگیرید. سپس باید ابزارهای لازم را برای رسیدن به اهداف فراهم کنید و نیازمندیها و اطلاعات مورد نیاز را از تیمها و بخشهای مختلف جمعآوری کنید.
اگر تیمهای مختلفی از CRM استفاده میکنند، بهتر است در فرایند تصمیمگیری به تیمهای مختلف اجازه دهید تا نیازهای خود را مطرح کنند. باید به دنبال ویژگیهای ضروری و مورد نیاز خود از CRM بگردید و از پرداخت هزینه برای ویژگیهایی که هیچکس به آن نیاز ندارد، خودداری کنید.
همچنین باید به دو ماژول بسیار مهم CRM، یعنی امنیت داده و پشتیبانی مشتریان توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که ارائهدهنده خدمات CRM دارای ویژگیهایی برای ایمن نگه داشتن دادههای شما است و مشتریان شما توسط پشتیبانی قابل اعتمادی پاسخ داده میشوند. در نهایت، لیستی از ویژگیهای ضروری و مورد نیاز خود از CRM تهیه کنید و به دنبال ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف خود باشید.
مواردی که در طول این بررسی باید در نظر گرفته شود شامل مطابقت ویژگیها با توضیحات، سطح دسترسی برای کاربران با هر سطح دانش فنی، کامل بودن نسخه موبایل و رابط کاربری بصری است.
با این اطلاعات، لیستی از CRM هایی که با نیازهای شما مطابقت دارند را تهیه کنید و آنها را با هم مقایسه کنید. سپس بررسی کنید که کدام ویژگیها در طرحهای با قیمت پایینتر در دسترس هستند و آیا میتوانید با آنها کنار بیایید. این به شما کمک میکند از پرداخت هزینه برای سرویسهایی که به آنها نیاز ندارید پیشگیری کنید. مهمترین کار در این فرایند، پیاده سازی CRM است. تیم را دوباره گرد هم آورید، تنظیمات CRM را ایجاد و آن را به سایر برنامههای تجاری خود متصل کنید.
تولیدکنندگان نرمافزار CRM پیشنهادات منحصر به فردی ارائه میدهند که نیازهای خاص مصرفکنندگان را هدف قرار دهند، بنابراین مهم است که زمان کافی برای تحقیق در نظر بگیرید تا از مشکلات بعدی انتخاب یک CRM اشتباه جلوگیری کنید، برخی از این مشکلات عبارتند از:
استفاده از سیستم CRM با هدف رفع نیازهای ضروری کسبوکار شما است. این اهداف میتواند شامل متمرکز کردن پایگاه داده مشتریان یا خودکارسازی بازاریابی باشد. عدم تطابق این نیازها باعث هدر رفتن سرمایهگذاری شما میشود.
منوی هر ابزار CRM با دیگری متفاوت است. یک CRM ممکن است شامل مدیریت شبکههای اجتماعی باشد، در حالی که دیگری بر بازاریابی ایمیلی متمرکز شده است. مقایسه نقاط قوت و ضعف هر کدام و تطبیق آنها با ویژگیهای مورد نیاز شما بسیار مفید خواهد بود.
کار با برخی از CRMها ساده و راحت است، یا میتواند فنی باشد به طوری که برای کار و نگهداری از آن به یک فرد فنی نیاز دارید. با این توصیفات قبل از خرید، سطح تجربه فنی تیم خود را در استفاده از CRM ارزیابی کنید.
بزرگترین معیار برای اطمینان از اینکه CRM مناسب را انتخاب کردهاید، سطح پذیرش و سازگاری کارکنان شما با آن سیستم است. با این تفاسیر، در نظر داشته باشید که حتماً بازخوردها را دریافت کنید.